Morning lescue

Skriver åter från landet där tjejerna seriöst tar det som en komplimang när man säger att de blir bra hemmafruar.

 

Har varit upptagen med diverse grejer de senaste dagarna. Vi (jag och min vän Per, som också pluggar här i Gifu) har till exempel blivit bjudna på en izakaya av snubbarna som betalar oss för att hjälpa dem med svenska, åkt till Gujou och hälsat på min värdfamilj från förra året, gjort läxa och... tja, jobbat med att översätta svenska från 1895. Helgen i Gujou var ytterligare ett fint exempel på japansk gästfrihet. Vi kom dit och fick äta i stort sett vad vi ville, åka vart vi ville och fick äta mer än vad vi bad om och fick göra fler grejer än vad vi hade hoppats på. Efter att vi hade kommit fram och ätit middag så åkte vi till en varm källa och badade och åkte till en liten izakaya som en vän till mina värdföräldrar drev och pratade på den sjukaste japanska bonnadialekten jag någonsin har hört. Han var också kocken, och vi var de enda som var kvar i restaurangen och han bjöd då och då på något att äta. Det märkligaste vi fick var väl området kring ögat på en stor tonfisk (dvs inte ögat i sig) som var helt sjukt gott. Det som fortfarande förbryllar mig är hur det smakade kött och inte fisk.

 

Andra dagen skulle vi bara åka till ett café som en kusin till min värdpappa, men det slutade med att grannarna där borta bjöd oss på flera olika typer av sashimi och annat. Jag tror att vi satt och åt nästan konstant i två timmar.

 

Vet inte om jag nämnde att Gifus universitet har en klubbfestival (kulturfestival), men jag vet i alla fall att jag snackade om klubbar tidigare. Med andra ord ställer de olika klubbarna upp på diverse grejer, och idag började festivalen. Jag är för närvarande med i en utbytesstudentklubb (som japaner också är med i) och vi gick igenom ett område i staden med en mikoshi, någon stor grej som vi hade byggt. Temat för vår mikoshi var miljöproblem. Bilder dyker nog upp på facebook så småningom. Som den längsta personen i gänget fick jag vara en av de två som stod längst fram och lyfta det mesta av vikten så nu har jag lagom ont i mina axlar. Och jag är trött, så god natt.


Kommentarer
Postat av: mitt i mörkaste norrland

hur har det gått med klubbesök? vad gör man hela dagarna? och kvällarna? skriv mera!!

2010-11-10 @ 15:44:05
URL: http://iamawinner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0