Det är ert fel

De senaste dagarna har jag inte lyckats få upp någon uppdatering. Anledningen till det är dels för att det har varit jobbigt att syssla med sånt när vi har flyttat runt till lite andra ställen, men även för att vi de flesta dagar har kommit hem ganska sent och man inte har orkat syssla med ett blogginlägg. De senaste dagarna kan hur som helst sammanfattas med att man har träffat roliga, trevliga, skumma, jobbiga och oförutsägbara människor. I vissa fall är det en blandning av dessa drag. Men man kan även säga att vi har haft roligt. Jag hänvisar till foton på Facebook för att få en smula bättre bild av vad vi har haft för oss. Crille har dock åkt hem, så jag är nu ”ensam” i Tokyo fram till på fredag (då jag rör mig mot Gifu) och bor hemma hos min vän Masanao.

 

I övrigt så har vi de senaste dagarna diskuterat mycket om vad vi tror skulle funka i Sverige, som finns i Japan. För det mesta har det varit om mat. Det känns så sjukt bortkastat att den i stort sett enda japanska maten som man kan hitta i Sverige är sushi. Detta trots att det finns så mycket annat gott: okonomiyaki, takoyaki, yakitori, shabushabu, yakiniku, ramen, udon, soba, tenpura, etc etc. Okej, nu var inte allt det här helt japanskt (till exempel yakiniku härstammar från Korea) men ändå. I övrigt är izakaya ett koncept som jag inte förstår varför vi inte kan ha det i Sverige. Eller jo, delvis. En izakaya är som en blandning av en pub och en restaurang. Har varit med om ett ställe som har varit en blandning av en karaokebox också. Man kommer dit med sina vänner och man kan antingen äta eller dricka där, eller bådeoch om man så vill. Maten kan lika gärna vara snacks till drickat, eller tvärtom. Det är vanligt att alla beställer in någonting som sedan kommer in på små fat, och som alla delar på. Det gör ingenting att faten är små, man blir till slut mätt ändå.

 

Kruxet ligger kanske i att alla vanligtvis delar på notan också. Det spelar ingen roll om man har druckit eller ätit mindre än de andra, man betalar för det ändå. Det spelar förvisso ingen roll om man har beställt mat/dryckesbuffé, då betalar ju alla lika mycket ändå. Men i Japan tänker ingen på det, men hemma i Sverige hade alla bråkat om vem som hade ätit vad och hur mycket den personen skall betala mer än den andra, etc.

 

Fan att det måste vara så :(


Kommentarer
Postat av: Batta

Men äta och supa- restauranger finns ju i Sverige. Oh Leary's tex

2010-09-30 @ 19:30:04
Postat av: Cccc

Ååh, jag saknar verkligen udon! så jävla gott!

Det måste emigrera lite mer japaner till sverige som kan starta lite japanska restauranger!

2010-10-01 @ 17:32:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0